Znakomite rozwiązanie dla miłośników przygód off-roadowych oraz kierowców zmuszonych do ciągłego kursowania po nierównych powierzchniach. Zamysł stworzenia Jeep Patriot polegał na znalezieniu formy pośredniej pomiędzy Cherokee oraz Compass. Lukę między tymi modelami udało się rewelacyjnie wypełnić innowacyjnym wozem, który wypuszczony został na rynek po raz pierwszy w Nowym Jorku w roku 2006.
Wizualnie samochód tej klasy opiera się na designie SUV, lecz posiada o wiele lepsze możliwości terenowe. Nie jest też ani zbytnio kanciasty, ani także wyjątkowo opływowy kształtem, w czym również przejawia się wyżej wyszczególniona pośredniość. W części frontowej odznacza się dużym gabarytowo grillem oraz krągłymi kloszami lamp. Od strony tylnej z kolei prezentuje się raczej klasycznie. Pod względem wnętrza natomiast miłośnicy wariantów proponowanych przez amerykańskiego producenta nie są jednak nastawieni zbyt pozytywnie, bowiem porównując design przestrzeni innych modeli Jeep’a ta stylistyka nie jest szczególnie wyróżniająca się i wielce ciekawa. Interesującym zabiegiem okazało się jednak zastosowanie jasnego wykończenia środka pojazdu. Z pewnością zaletą jest natomiast duża pojemność sprawiająca, że wóz tego typu nadaje się świetnie dla wieloosobowej rodziny, zapewniając swobodną oraz komfortową jazdę.
W roku 2011 model ten poddany został liftingowi. Niewiele w zasadzie zmodyfikowano pod względem designu od zewnątrz, ale wnikliwi obserwatorzy od razu dostrzegą, że zmieniony został kształt zderzaków. Ponadto zdecydowano się także na inne umiejscowienie przednich świateł przeciwmgłowych. O wiele bardziej widoczne stają się z kolei wewnętrzne przeobrażenia, które oparte zostały na zastosowaniu większej niż dotychczas nowoczesności. Zamontowano zupełnie inną, ocenianą przez użytkowników, jako lepszą kierownicę, która okazuje się nie tylko estetyczniejsza, lecz także poręczniejsza. Dostępne wersje silników to diesel bądź silnik benzynowy. Przed liftingiem stosowany był motor 140–konny 2,0 l zaś po wprowadzeniu zmian model pozwalający na osiągi 163 KM uzyskiwane z pojemności 2,2 l. Klasyczny Patriot opierał się na napędzie wyłącznie na przednie koła. Dla lubiących większe wyzwania przygotowano napęd Freedom Drive I z napędem na obie osie idealnie sprawdzający się w sezonie zimowym na powierzchniach utwardzanych oraz Freedom Drive II, który zwiększa w znaczącym stopniu właściwości terenowe pojazdu.
Pomimo nie do końca rewelacyjnych opinii na temat designu Jeep’a Patriot, ową pośrednią formę wozu doceniono w roku 2007, kiedy to przyznano modelowi wyróżnienie Green 4×4 Award. Zaledwie rok po tym wóz zgarnął tytuł 4×4 of the Year rozdawaną w Wielkiej Brytanii.